Sunday, September 18, 2016

إمباورنج وومين "Empowering women"

قولي ورايا... انت ست مستقلة... قوية... مش محتاجة حاجة من حد!

انا بس عندي تعليق على كل الڤيديوهات والكلام بتاع 'انت ست قوية ومستقلة ' ده...

انا بقيت حاسة ان الڤيديوهات دي او الاشياء اللي من نفس القبيل ان كانت بتثبت حاجة... فهي بتثبت النقيض تماماً بتثبت ان السيدات محتاجين اللي يوقف جمبهم ويخليهم يحسوا انهم جُمال و اقوية... 

مع إن دي حقيقة فعلاً... الست طول عمرها قوية... مش محتاجة ڤيديو يعني علشان حد يقولها كده... 

و بعدين ايه مشكلة مش محتاجة حاجة من حد دي؟! 
ما عادي ... مافيش حد كامل... واكيد هتحتاجي في يوم من الأيام لحاجة من حد... اي كانت الحاجة دي مش موضوعنا... 
لأ والمفاجأة... ممكن يكون الحد ده راجل!! 

عمرك شوفت ڤيديو بيقول للراجل 'انت راجل قوي ومستقل' ؟! 

مشكلتي في كل ده ايه بقى... ان اللي بيعمل الڤيديوهات دي،،، بيبقى حاجة من اثنين... يإما بيحاول يبث طاقة ايجابية للسيدات بشكل عام... بدون الدخول في تفاصيل ان الرجال دول مش مهمين ولا ليهم اي ثلاثة لازمة... يعني قصص بتعطي بصيص من الأمل... ودول اصلاً مش هتكلم عليهم لأنهم بيبقوا عايزين البصيص ده يروح لأي بني ادم بيتفرج عليهم... راجل بقى او ست... شكراً جداً وربنا يجازيكم على قد نيتكم... 

يإما واحدة واخدة خازوق طالع من نافوخها وقررت تكره كل الصنف.... وتعمل حملات توعية... ودي... انا نفسي اقولها... انت عندك مشكلة... حليها مع نفسك... وبعدين نتكلم... 

سرحت انا برة حوار الڤيديو نفسه... المهم ،،، 
اللي اقصده.. ان الڤيديوهات دي ان كانت تدل ... فتدل على ان المرأة محتاجة اللي يقولها انها قوية و مستقلة... مش العكس... 
فياريت منرغيش في موضوع مش محتاج اثبات...
صباح الفل 

No comments:

Post a Comment